طرز تهیه ۵ نوع خوراک قارچ، غذای ساده و مقوی

خوراک قارچ

قارچ به عنوان یک منبع پروتئین گیاهی شناخته شده است و می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد. ارزش غذایی یک کیلو قارچ معادل ۳۷۰ کالری، ۸۶ میلی گرم ویتامین C، ۲ میلی گرم ویتامین B1، ۵۸ میلی ویتامین B کمپلکس و ویتامین D و K می باشد. قارچ های خوراکی که حاوی ۲۵ تا ۳۰ درصد پروتئین هستند، در واقع از این لحاظ هم ردیف حبوبات و بالاتر از سبزیجات قرار دارند. ۷۰ الی ۸۰ درصد از ترکیبات موجود در قارچ قابل هضم است و قند و نشاسته به نسبت کمی دارد. با توجه به این موارد، قارچ ارزش غذایی بالایی دارد و استفاده از آن در غذا و سالادها توصیه می شود. در این مقاله طرز تهیه چند نوع خوراک حاوی قارچ آموزش داده می شود.

۱- خوراک قارچ ساده:

مواد لازم: نیم کیلو قارچ – ۲ عدد پیاز – ۴ عدد تخم مرغ – ۳ عدد فلفل دلمه ای – ۵ عدد گوجه فرنگی – ۵ قاشق غذاخوری روغن آب کرده – نمک و فلفل به مقدار لازم

پیاز، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی را خرد کنید. سپس آن ها را سرخ کنید و کمی نمک و فلفل روی آن ها بپاشید. حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید و بگذارید بجوشد و فلفل نرم شده و آب گوجه فرنگی کشیده شود. سپس قارچ را به این مواد اضافه کنید. وقتی آب قارچ خشک شد، تخم مرغ ها را به آن اضافه کنید و مقداری نمک روی آن بریزید. اجازه بدهید تخم مرغ ها بپزند.

۲- خوراک میگو و قارچ:

مواد لازم: ۱ بسته قارچ – ۱ عدد پیاز – ۳۰۰ گرم میگو – ۳ عدد گوجه فرنگی خرد شده – ۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده – ۱ عدد فلفل دلمه ای کوچک – ۱ قاشق غذاخوری رب – ۱ قاشق غذاخوری روغن – نمک و فلفل به مقدار لازم

خوراک قارچ و میگو

میگو را سرخ کنید و کنار بگذارید. برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ، آن را با کمی آبلیمو مخلوط کنید و تفت بدهید تا آبش گرفته شود. پیاز را سرخ کنید و گوشت چرخ کرده را به آب اضافه کنید و اجازه بدهید تا آن نیز سرخ شود. سپس گوجه فرنگی و رب را اضافه کنید و بعد از چند دقیقه، قارچ، میگو، نمک و فلفل و در انتها فلفل دلمه ای را اضافه کنید و بعد از روی حرارت بردارید. این خوراک را می توانید به همراه سالاد یا سبزی میل کنید.

۳- خوراک قارچ و سیب زمینی:

مواد لازم: ۲۰۰ گرم قارچ – ۷ عدد سیب زمینی – ۴ عدد پیاز – ۲ عدد هویج – نیم لیتر آب گوشت – ۴ قاشق غداخوری خامه – ۳ قاشق غذاخوری کره – ۴۰۰ گرم گوشت گوساله – ۳ قاشق غذاخوری سس گوجه فرنگی

گوشت را به قطعات کوچک تقسیم کنید و داخل کره سرخ کنید. سپس آن را به همراه نیمی از آبگوشت و سس گوجه فرنگی بگذارید روی حرارت تا ۱۵ دقیقه بماند. قارچ خرد شده، هویج و سیب زمینی را با کره سرخ کنید و سپس آن ها را به گوشت اضافه کنید. همزمان، نمک، فلفل و خامه را به این ترکیب اضافه کنید و بگذارید روی حرارت ملایم تا آب آن تبخیر شود.

۴- خوراک قارچ با خمیر برشته:

مواد لازم: ۱۲ عدد کلاهک قارچ – ۱ لیوان شیر – ۱۲۵ گرم آرد – ۲ عدد تخم مرغ – نمک به مقدار لازم

داخل یک ظرف مناسب، آرد را بریزید و سپس شیر را آرام آرام به آن اضافه کنید. پس از آنکه این مخلوط به شکل خمیر درآمد، تخم مرغ ها را به آن اضافه کنید و قدری نمک بریزید. کلاهک قارچ ها را در این خمیر بپیچانید و سپس سرخ کنید. این خوراک را می توانید به عنوان عصرانه یا دسر و یا برای تزئین غذاهای دیگر استفاده کنید.

۵- نوع دیگری از خوراک قارچ:

مواد لازم: ۵۰۰ گرم قارچ – ۱ فنجان شیر – ۱۰۰ گرم کره – نصف فنجان خامه – ۵۰ گرم پنیر رنده شده – ۸۰۰ گرم پوره سیب زمینی – ۲ قاشق غذاخوری آرد سوخاری – ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو – مقدار کمی جوز هندی – نمک به مقدار لازم

قارچ ها به صورت ورقه ورقه ببرید و با کره سرخ کنید. نمک و آبلیمو را به آن اضافه کنید. پوره سیب زمینی را با شیر، جوز هندی، کره و نمک مخلوط کنید. ته یک ظرف را چرب کنید و حدود دو سوم از پوره سیب زمینی را داخل آن بریزید و با قاشق سطح آن را صاف کنید. قارچ ها را وسط آن ها بگذارید و اطراف آن را با بقیه پوره با استفاده از قیف تزئین کنید. خامه را با آبلیمو مخلوط کنید و روی قارچ ها بریزید. سپس پنیر را به همراه باقیمانده کره روی قارچ ها بریزید. ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه در فر با درجه حرارت ۱۸۰ قرار بدهید تا روی مواد طلایی و برشته شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست