طرز تهیه آش رشته خانگی با رمز و راز خوشمزه‌تر شدن آن

طرز تهیه آش رشته خوشمزه

بی‌شک آش رشته یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی در ایران هست که در فصل سرما و در روزهای بارونی و برفی می‌چسبد. اما آش رشته درست کردن، قلق خاص خودش را دارد. باید اون رو به درستی و با دقت انجام بدیم تا به هنگام سرو آن رضایت کامل از آش رشته و طعم آن را داشته باشیم. با من همراه شوید تا طرز تهیه آش رشته خانگی خوشمزه رو آموزش بدهم.

آش رشته با حبوبات، سیر و نعناع

مواد لازم آش رشته:

  • سبزی آش : ۵۰۰ گرم ( نیم کیلو )
  • لوبیا چیتی : نصف پیمانه
  • لوبیا قرمز : نصف پیمانه
  • نخود : یک پیمانه
  • عدس : نصف پیمانه
  • پیاز بزرگ : ۲ عدد
  • سیر : یک بوته
  • نعنا خشک : ۳ قاشق غذاخوری
  • کشک فله : نیم کیلو
  • رشته آش : نصف جعبه
  • روغن سرخ کردنی : به اندازه لازم
  • نمک ، فلفل، زردچوبه : به اندازه لازم
  • زعفران آب شده : دو قاشق غذا خوری

طرز تهیه آش رشته:

حبوبات را چند ساعتی خیس کنید . قابلمه ای را روی حرارت قرار داده و حبوبات را با آب بپزید . در حین این که حبوبات در حال پخت است پیاز را پوست و خلال کنید . ماهی تابه ای را روغن قرار دهید و پیاز ها را در آن سرخ کنید تا طلایی شود . پیاز داغ را زردچوبه زده خوب تفت دهید.

در مرحله بعد جداگانه سیر را پاک کرده و خرد کنید. در روغن کمی سرخ کنید در حدی که طلایی شود .

نعنا را هم در ظرفی جدا تفت دهید . کمی زردچوبه اضافه کنید . ظرف را کناری بگذارید .

نکته: نباید نعنا سرخ شود زیرا به تلخی خواهد زد .

اکنون سبزی آش پاک شده و شسته شده را با چاقو یا سبزی خورد کن خورد کنید .

 نکته: سبزی آش نباید بیش از حد خورد شود فقط به صورت درشت خورد شود زیرا در آش له می شود .

سبزی آش شامل چه سبزی‌‌هایی می‌شود؟!

 تره ، جعفری ، گشنیز ،شوید ، اسفناج برای لعاب دادن آش است.

و ادامه آشپزی:

زمانی که حبوبات پخته شد بجز عدس، چون عدس زود پز است و آن با سبزی داخل آش قرار می‌گیرد. در این قسمت سبزی و عدس را به حبوبات اضافه کنید تا عدس و سبزی پخته بشوند.

سبزی و عدس که پخته شد زمان اضافه کردن رشته های آشی است. رشته ها را اضافه کنید و هم بزنید. رشته‌ها که نرم شدند کمی پیاز داغ داخل اش ریخته و هم بزنید تا ادغام شوند.

صبر کنید تا آب آش کمی کشیده شود و زمانی که تشخیص دادید زمان پخت آش فرا رسیده داخل کاسه یا بشقاب کشیده و روی آن را با نعنا داغ و پیاز داغ و سیر داغ تزیین کنید.

با کشک و زعفران تزیین را ادامه دهید. اکنون آش خوشمزه و لذیذ شما آماده سرو است.

 

چند نکته در مورد آش رشته:

این غذا به عنوان عصرانه یا شام بسیار خوب و پر طرفدار است .

آش رشته طرفداران زیادی را دارد و از قدیم الایام پخت آن در ایران رواج داشته است و جزء غذاهای سنتی ایران محسوب می شود .

هر شهری از ایران طریقه پخت بخصوصی دارد . بعضی ها لوبیا قرمز داخل آش نریخته و بجای آن از لوبیای چشم بلبلی استفاده می کنند .

آش رشته از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و طرفداران زیادی دارد . حبوبات هم به تنهایی بسیار مهم و مغذی است .

دارای فیبر فراوان و خاصیت ده چندانی را دارا می باشد . زمانی که در کنار سبزی و کشک قرار بگیرد بیشتر می توان پی به خاصیت آن برد .

خاصیت حبوبات:

دارای فیبر و ویتامین و املاح فراوان می باشد . از یبوست مزمن جلوگیری کرده و با سلامت بدن در ارتباط است

حبوباتی که درست تهیه شده باشد بسیار سالم و می توان جزو رژیم غذایی از آن استفاده کرد .

نام دیگر حبوبات بنشن و مصرف آن باعث می شود معده احساس سیری کند و دیرتر احساس گرسنگی کند .

مصرف آن باعث می شود از کلسیم بالایی برخوردار شوید . از فشار خون وسرطان روده بزرگ جلوگیری کرده و باعث تامین ویتامین بدن می شود .

نکته بهتر است برای نفخ معده از شب قبل خیسانده شود .

بطور کلی باعث می شود به طور طبیعی در عملکرد دستگاه گوارش کمک وبا مصرف آن بدن را از بسیاری از بیماری ها بدور نگه دارید .

با مصرف حبوبات فسفر ، منگنز و پتاسیم بدن تأمین می شود .

اهمیت سبزیجات در غذا:

زمانی که سبزی جات مصرف می‌کنید بدانید از ویتامین ها تأمین و از بروز  بیماری ها خود را بیمه ساخته اید .

اسفناج خود به تنهایی حاوی آهن و فیبر فراوان و در کم خونی موثر و میزان جذب آهن آن زیاد و دارای مواد معدنی بسیار است .

در کل سبزیجات برای همه مفید است بخصوص ورزشکاران اهمیت بسزایی قایل هستند . انرژی زا و تقویت و دارای انتی اکسیدان فراوان و برای سلامت قلب مفید و باعث سم زدایی کبد می باشد .

مصرف کشک در غذا چرا مهم است؟

کشکی که در آش قرار دادیم دارای کلسیم فراوان ، در بدنسازی اهمیت و برای پوکی استخوان کاربرد دارد . کشک جامد بهتر از کشک مایع است و از ارزش غذایی بالاتری قرار دارد .

نیرو بخش و از هیچ مواد قندی برخوردار نیست .

سعی کنید در مصرف کشک از کشک پاستوریزه استفاده کنید . کسانی که به ورزش اهمیت می دهند سعی کنند از کشک استفاده زیرا باعث حفظ بافت بدن می شود .

کشک برای پوست بدن مفید و در درمان افتاب سوختگی کاربرد دارد .

سعی کنید در مصرف کشک زیاده روی نشود زیرا باعث سفت شدن روده می شود و دارای طبع سرد می باشد .

کسانی که فشار خون دارند در مصرف کشک احتیاط لازم را بخرج دهند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست